Kvitton... för självkänslan och självförtroendet

Träffade en förälder till en gammal elev, på Coop idag. Vi småpratade lite först, om ditten och datten innan vi kom in på sonen och hans gymnasieutbildning. Då sa den här mamman att sonen ofta hade suckat över skrivuppgifter och arbeten som jag hade låtit ungarna göra under sina 4 år på 6-9. Föräldrarna hade då svarat sonen något i stil med att: "Det kommer du att få användning för sen, på gymnasiet". Nu säger han samma sak själv, att det var tur att han fick lära sig skriva den här typen av texter och analyser, och att han har god nytta av det som han fick lära sig i sv och so i grundskolan.

Vilken ljuv musik! En bekräftelse på att det man tror på och brinner för, lägger grunden, förbereder, leder någonstans och kan tas i bruk. Jag känner mig trygg i min yrkesroll, utvärderar ofta med eleverna. I det konceptet ingår naturligtvis att de också får bedöma min insats som pedagog. Efter sammanställning försöker jag se en struktur. Elevutvärderingar är ett nyttigt och bra sätt att få reda på hur eleverna upplever sitt lärande, men att få ett kvitto så här några år efter att eleven har gått ut, var rätt trevligt faktiskt. Härligt för självförtroendet!

Igår och i förrgår boostades dessutom självkänslan! Två personer sa, utan förbehåll och vid två skilda tillfällen att jag är betydelsefull, inte för det jag presterar utan för att jag är jag, människovärdet liksom... så ovanligt att höra, men så underbart! Varför håller man tillbaka med sånt, vad kostar det att säga? Ingenting, men så otroligt skönt att höra! Kände mig glad och upprymd - en känsla av lycka hela dagen igår men glömde emellanåt vad jag kände mig så tillfreds över. När orsaken sköljde över mig, kom jag på mig själv med att gå omkring och le.

I måndags var det Alla hjärtans dag - inte min grej riktigt... känns krystat, tillgjort och amerikanskt. Fast är nog lite dubbel, tycker att äkta kärlek till medmänniskor inte behöver visas i form av presenter på en speciell dag, men att det förvisso kan vara fint att manifestera sin kärlek och synliggöra den. Det kan ju dock göras när som helst, dessutom är det alldeles gratis!

När man får, vill man ge...


Love, peace and understanding!
/Christine



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0