Målarfärg och förnyelse med små medel

"Du, Patrik!"
"Mmm..."
"Du vet lilla soffbordet... Det har ju blivit så fult på ytan. Fuktfläckar, tuschstreck och sånt... på sina ställen är ju lacken helt grånad. Visst ser det tråkigt ut... eller hur?"
(Len röst)
"Mmm..."
"Jo, jag tänkte att när vi ändå ska lämna in köksluckorna för sprutmålning, så kanske vi kunde ta lilla brickbordet med. Kanske vitt... blankt. Tror för en gångs skull att det inte skulle bli så bra att penselmåla. Sprutmålning skulle bli tåligt!"
(Hehe... och skitsnyggt)
"Ja, det är ju verkligen inte fint nu. Vitt blir nog bra", svarar mannen utan fördröjning.

... och jag som hade laddat inför operation övertalning helt i onödan. Tänkte att brickbordet var en helig ko, eftersom det var Patrik som hittade det på Mio nån gång för typ hundra år sedan, och ibland är det ju så med mannen att det som alltid har varit på ett visst sätt ska så förbli i evighet, amen.

Inköpet ägde rum samtidigt som soffan (den som jag aldrig riktigt gillat, men det håller vi sannerligen tyst om). Är ju i grunden tacksam över att det finns någon i det här hemmet som kan ta snabba beslut och inte vela. Patrik säger alltid: "Den/det tar vi!", också är det liksom klart! Underbart, effektivt! Om jag är "den snabba" i andra avseenden t.ex. att ta initiativ och fixa saker som behöver göras, är jag det definitivt inte när det kommer till att välja. Välja och välja om, jämnt och ständigt. Aftonbladet eller Expressen, liksom.

Vitt bord - fint! Och nya färgstarka kuddar i soffan... kikade in hos Gudrun Sjödén en sväng igår kväll och på Indiska. Det är bra med nätet när man bor utanför en U-stad. Hittade några fina kappor också, underbara folkloriska som egentligen inte riktigt är min stil. Visade för Patrik, gillade inte... "samiska", var hans kommentar. Ja, jo lite samiska kanske men likväl underbara. Kanske, kanske inte, men i vart fall inte just nu. Tränar vidare på shoppingrestriktivitet, men bara när det kommer till garderoben och kanske ljusstakar då, har ju så många.


Kudden i mitten är från Indiska. De andra är från Gudrun.





Koftan i mitten är lovely, men inte på mig. De andra skulle funka fint, utan skärpet.


Ett förtydligande: Tro nu för all del inte att mannen hyser någon som helst illvilja mot samisk kultur, nej och åter nej... Han kunde lika gärna sagt "folkdräkt". Ni förstår nog...

Kram!
/Eder Inis denna gråmulna måndag

Kommentarer
Postat av: Lovisa

BRA bloggat! Alltid kul för den nyfikne bloggläsaren att läsa lite om andras liv! ;)

2011-02-07 @ 14:50:43
Postat av: F e l i c i a

Fula kläder mamma, köp något normal om du ska köpa... eller köp något till mig? :)

2011-02-07 @ 15:03:55
URL: http://henrikssonfelicia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0