Vintervälmående

Min hud är av det knastertorra och känsliga slaget. Vintern är värst! Varma duschar, kyla i minusgrader och torr inomhusluft gör äppelkinderna illröda och blemmiga, och inte nog med det... de genetiska anlagen för spruckna blodkärl märks allt tydligare för varje år. Det sorgligaste är att det kan förknippas med att man tittat lite väl djupt i glaset... och vem vill se ut som en fyllbult liksom?

I fjol tog fåfängan över och jag testade IPL. En slags laser som spränger spruckna blodkärl. Satan i gatan vad ont det gör! Det känns som att få brännande elstötar. Jag som alltid har tyckt att det där som har med skönhetsfix på kliniker är fejk, onaturligt och tillhör en knasig värld, nosade alltså på det där själv. Lite... Allt eftersom tiden lider blir jag allt mindre kategorisk verkar det som. Skulle kunna tänka mig att lägga mig för lasern, gällande närsyntheten också. Så befriande det skulle vara att slippa linser och glasögon! Amalgamsanerat har jag också gjort, Patrik med förresten, men det kan väl ändå inte räknas riktigt. Det där kvicksilvret borde ju egentligen aldrig ens ha hamnat i den mänskliga kroppen. Blodkärlsresultatet då? Ja, jo det blev nog en smula bättre, men fortfarande syns små ådernät på kinderna.

När vintern är sträng mot huden får man själv vara mild. Tidigare, innan denna guldålder av naturliga och ekologiska produkter infann sig, kostade det både tid och pengar att leta och shoppa alternativ, men det var då det... då när t.ex. alla kända lättillgängliga babyoljor var gjorda av petroleumprodukter, alla deodoranter smockfulla av aluminiumsalter och de flesta hudkrämer kryllade av paraffin och parabener. Idag är det annorlunda. Verkligheten har närmat sig mina ideal och inte tvärtom. I love it! Det går till och med att hitta bra och framförallt billiga produkter på apoteken nuförtiden. Här är några goda medhjälpare denna bistra vinter:



Babyoljan går att använda till precis allt. 39 spänn... som hittat!
Deon, lite väl parfymerad men ok. Weleda är en klassiker i ligan. Nuxe lite lyxigare...


Från hudvård till annat välmående - motion. Sportlovsveckan har gjort skäl för namnet. Så här har träningen sett ut hittills:


lördag: 1 timmes löpning i solsken
söndag: 1 timmes innebandy + armhävningar
måndag: aktiv vila (promenad)
tisdag: styrketräning i maskiner och med hantlar (1 h)
onsdag: 1/2 timmes löpning (fartlek) + lite yoga


Ha en härlig lill-lördag!
/Christine









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0