Baka, baka liten kaka... bland annat

Att låta sig inspireras, fundera, planera och experimentera kring matlagning och bakning är hur kul som helst, tycker jag! Ofta blir det bra men ibland mindre bra, som saffransparfaiten i söndags, hrm... efter 5 min. antog den flytande form. Advent och julveckorna har bjudit på flera tillfällen av mat och umgänge. Ett hus ska användas och fyllas med samvaro, god mat, ljus och värme. Så är ett levande hus! På våra breddgrader är behovet stort, inte minst på vintern.

Söndagsfika med matigt småplock

 

Kvällens lilla middag kommer att gå i samstämda smaker. Goda juläpplet Cox Orange får huvudrollen i smakkombon. Benfri kotlettrad av tamgris samt skinkstek av vildsvin ska få vila en stund under ett täcke av örter, en gnutta ingefära och vitpeppar, innan de varsamt helstekes MED stektermometrar. Hoppas att jag som vanligt har en snäll granne som kan tänka sig att låna ut sin stektermometer. Anna... please! Jag har själv bara en och det är ju inte så värst ofta man behöver två. Klyftisar, äppelcidersås, brysselkål och äppelmos får vara tillbehör till huvudrätten. Vinet blir ett vitt tro det eller ej... men lite maffigare och av det smöriga slaget - en sydafrikansk Chardonnay (Fleur du Cap).

Till dessert blir det en knäckig äppelsmulkaka med vaniljfluff, serverat med portvinet Grådask. Muscovadosocker, sirap och hasselnötter låter hur gott som helst, men det är ju alltid lite vanskligt att bjuda på något man inte provbakat innan. Den stora sockermängden i receptet gör mig aningen förbryllad, tror jag minskar ner. Isak har lovat bakassistans. Då brukar det bli bra! Lovar att lägga ut receptet om det blir smarrigt.

 


/Christine

Kommentarer
Postat av: Pia

Ser hur smaskigt ut som helst! Vilken finess du har! hälsningar Pia B

2011-01-06 @ 19:05:47
Postat av: Gunilla

Så gott det ser ut och så vackra bilder!

2011-01-06 @ 19:48:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0