Om att vara nöjd och glad...

Några nyårslöften har jag inte avgett i år heller, men det betyder inte att ambitioner saknas. 2011 ska bli mitt mest vältränade år, i hela mitt vuxna liv. Oj, det lät pompöst! Konkreta långsiktiga mål t.ex. i form av milen på 55 min. är inte min melodi men utvärderingsbara närliggande mål, som att omväxlande träning tre gånger i veckan ska vara ett minimum och att det ska vara kvalitet i träningen, ligger inom rimlighetens gräns.

Måttfullhet ska vara mitt nya motto. Jag ska inte försaka något jag längtar efter t.ex. en luftig semla, bärpaj med vaniljfluff eller en krämig chokladbiskvi, men det ska ätas när jag verkligen vill ha. Varför sitta och trycka i sig Haribonappar en lördagskväll bara för att det råkar stå en skål på bordet? Jag tycker ju inte ens att det är gott.

Vidare ska jag dricka mängder av grönt te igen, äta mer Omega 3, inte slarva med kalcium/magnesium-tabletterna och antioxidanter av naturliga råvaror, samt vara noga med att knapra lilla betablockeraren varje dag. Lätt som en plätt! Bara att öppna munnen.

Syftet ska naturligtvis vara hälsa, ork och kondition men också trivsel och välbefinnande. Vän av ordning som har gått någon självförverkligande kurs eller läst någon av alla de populärpsykologiska böcker som finns, säger då att lycka inte står att finna i det yttre. Så sant, så sant men det är naturligtvis en sanning med modifikation, för visst kan det finnas samband mellan välbefinnande och ett nytvättat hår, en dutt mascara på fransarna en gråmulen dag, en lätt solbrun hudton under vinterhalvåret eller en vältränad kropp kopplad till trivselvikten. Längre stunder av välbefinnande ger i förlängningen ett mer trivsamt mående totalt sett. Kvasipsykologiskt skitsnack, tänker ni kanske då? Må vara, men var och en blir salig på sin tro. Ytligt, tänker kanske någon annan. Ja, men jag tänker inte längre skämmas över att jag OCKSÅ är en ytligt människa. Det är liksom inte antingen eller... botox, silicon, solariebränna, väteperoxid, nagelförlängningar kontra total naturlighet.

Ungefär tre eller fyra gånger varje vinter smyger jag diskret in i ett solariebås. Nu var det sagt! Jag lägger mig pall under UV-rören. Inte för att se ut som en pepparkaka, utan bara för att sudda bort det där grådaskigt vitbleka. Jag mår lite bättre av det helt enkelt. Ja, jag erkänner men så är det och så måste det få vara. Men det är ju farligt, tänker kanske någon. Snick snack, allting är relativt... Då är det definitivt jättefarligt att åka till Thailand och överkonsumera sol i tre veckor. Något jag aldrig gör och aldrig kommer att göra (av olika skäl). Förresten ser jag noga till att aldrig någonsin bränna mig, varken av konstgjorda eller äkta solstrålar.

Vi behöver hitta inre ro och frid, jag köper det! Vårt individcentrerade och sekulariserade samhälle har blivit urholkat på den sortens näring. Vi är andliga människor som inte kan fylla tomrummet med t.ex. konsumtion, men att dölja och skämmas över ett visst mått av ytlighet, tänker jag sluta att göra. För vem ska man vara duktig? Den inställningen kommer säkert också att bidra till och resultera i en större tillfredsställelse. Ännu en ambition uttalad inför 2011...

Kram på er i vintersolens ljus!
/Christine




Kommentarer
Postat av: Gunilla

vintriga solljuskramar till dig!

Intressant att läsa dina reflektioner...

Ingen kan vara perfekt, att acceptera den jag är, med brister och förtjänster är gott nog. Good enough!

2011-01-10 @ 13:58:14
URL: http://gunillaedding.blogspot.com
Postat av: Pia

Vilka härliga inlägg du har! Jättekul och spännande att läsa! Mitt värsta grådask är borta, hur blev det med ditt?

/Pia

2011-01-10 @ 18:36:33
URL: http://anglarochdamm.blogspot.com/
Postat av: Christine

Tack både Gunilla och Pia för gulliga kommentarer! Jodå, Pia det känns mycket fräschare nu, lagom. Patrik däremot, glömde att stänga av ansiktssolariet, dessutom solade han full tid, första gången i vinter... hrmm... stackare! Du kan ju föreställa dig ;)

2011-01-10 @ 20:39:39
URL: http://christinehenriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0