Läst i tidningen

För ett tag sedan kunde vi genom media följa Håkan Juholt på charmoffensiv, åkandes land och rike runt för att såsmåningom dimpa ner i Hallands inland, närmare bestämt i Ullared. S-ledaren imponerades stort av vd:n för det gigantiska handelsmeckat och lär ha utbrustit:

"Du lägger alltså en sportbar mitt bland tjejkläderna? Det är ju djävulskt uttänkt. Finns det ett Nobelpris i handelsstrategi borde du få det!"

Uttrycket föranleddes av att det i sommar alltså ska öppna en sportbar mitt i avdelningen för kvinnokläder. "Samtidigt som kvinnorna fortsätter att shoppa har de männen runt hörnet om de vill ha smakråd", berättade Boris Lennerhov under rundvandringen.

 

Samme Lennerhov fick igår svara på "Dagens fråga" i den lokala blaskan. Frågan löd: Blir Kalle Moraeus en bra julvärd? Lennerhov svarade: "Ja, visserligen borde det kanske ha varit en kvinna i år, men han är en mysig liten farbror så det blir säkert bra."


"Mysig liten farbror..." Hjälp! Efter "8-frågor" vid frukostbordet denna lördag slog jag och mannen vad om hur gammal Moraeus kan vara. Jag gissade på under 50 och Patrik på 52. Två knapptryck bort fanns svaret. Jag hade rätt. Älskar att ha rätt! Han är blott 48, den gode Moraeus. En förhållandevis ung farbror med andra ord...

 

Hm... till skillnad från Juholt imponeras jag inte så lätt av varken det ena eller andra. Däremot kan jag härmed konstatera två saker:

 

1. Nej, Lennerhov borde inte få Nobelpriset i handelsstrategi om det inrättas ett sådant. Däremot är han en självskriven kandidat till ett annat slags pris, förslagsvis med motiveringen: "Konkret verkande för gammeldags stereotypa könsroller. (Å andra sidan... måste Lennerhov ha grubblat över det där med könskvotering, gällande julvärdskap. Hm... förvirrande.)

 

2. Lennerhov må vara en krängare när det gäller handel, men när gäller åldersbedömning verkar inte hissen ha gått riktigt ända upp. "Mysig liten farbror..." Hur kul är det epitetet?

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0