Ledighet

Julledigheten ska få balansera en stressad själ har jag bestämt. Visserligen ska jag rätta faktauppsatser, revidera listor och sätta betyg, fortsätta läsa forskning kring svenska som andra språk, planera en kurs i religion, skriva en text åt Falkenbergs museum utifrån skolperspektiv och göra en självskattning inför kommande medarbetarsamtal, men jag har lovat mig själv att inte skjuta på jobbet för då tar det energi och ligger där som ett mörkt förpestande moln under jullovsledigheten. Här skall tjuren tas vid hornen ganska omgående har jag bestämt.

Däremellan ska vi åka till stallet, jag och Issen för att rida och rykta och umgås med underbara, varma och kraftfulla hästar. Det är terapi det! Jag ska mjölka med Patrik också, därför att min kropp längtar efter att få arbeta fysiskt. Raka ner skit, sätta näsan i komagar och dra ut de första strålarna varm mjölk, ge sötmjölk åt sörplande spädkalvar, gödsla kalvningsboxar, köra ut syrligt ensilage och fördela friskt väldoftande hö, helt innesluten i mina egna tankar. Åh... vad jag kan sakna det ursprungliga, enkla livet! Trädgården har blivit mitt surrogat, men det är en klen ersättning så här års.

Jag ska ta långa, långa promenader i dagsljus med liten Sixten och lyxa på Klitterbadet med Flisa-Lisa. Därtill ska jag äta mina vinterkosttillskott noga eftersom jag behöver dem så väl. Magnesium, B-vitaminer, kalciumtabletter + D-vit. och Eskimå fiskolja (hållbart producerad). Vidare ska jag slänga mig i ett solarium några gånger för att jag behöver ljuset, värmen och fräschören, inget konstigt med det - för en som aldrig åker till solen på vintern.

Ikväll ska jag och mannen ha huset för oss själva. Egentligen skulle vi käkat i Halmstad och gått på bio men favoritkrogen verkar stängd idag. Vi sparar det till en annan gång. Barnen - båda två, (kors i taket) vill vara hos farmor och farfar. Oj, vad det händer sällan att vi har "barnvakt" och det ska bli härligt, lika gott som det är att hämta hem gullungarna imorgon igen, förhoppningsvis färdigbråkade för dagen ;) 

Patrik har hyrt tre filmer: Jägarna 2, Water for elephants och Smurfarna. Vilken tippar ni att det blir? ;) Ett är i alla fall säkert och det är att fräsch wok smakar förträffligt efter all julmat och att ett glas rött slår det mesta i dryckesväg. Goder afton, kära vänner!




Lilltomten förgyller kvällen hos farmor och farfar tillsammans med syrran sin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0