Flow i mat och träning, i alla fall för en av oss

Så... nu har balansen hittats igen! Denna och förra veckans träning har varit kontinuerlig med en hel del vardagsmotion inflikad. Löpning, promenader, cykelturer och simning varvat med styrketräning hemma. Har inte haft motivation att ta mig till någon träningslokal, men med egna kroppsvikten, gummiband och hantlar kommer man långt. Så befriande skönt att ha hittat tillbaka till rytmen.

Den här veckan har vi tagit till stridsåtgärder mot Ulcerös koliten - denna helvetiska, blödande inflammatoriska tarmsjukdom. Jag lider med Patrik. Mest frustrerad är han över att det här envisa skovet förhindrar hans kvalitativa löpträning - intervaller i hög fart, backträning och fartlek. Kramperna kommer som på beställning då. Tur att det är några månader kvar innan Lidingöloppet går av stapeln. I fjol sprang mannen Marathon med ett uppblossat, blödande skov. Tiden hamnade på 3,42 - bokstavligt talat en skittid enligt P ;) Tur att det fanns gröna toalettbås utmed hela vägen! De blev välbesökta kan man säga. Ja, man kan ju lika gärna skämta om eländet... Att bryta ett lopp, finns inte på världskartan. Jag beundrar envisheten och självdisciplinen. Hade min mage sagt pip, hade jag brutit direkt.

Förutom den kraftfulla medicineringen (förra veckan shoppade mannen loss på Apoteket för 900 spänn), så består det tunga artilleriet av kostomläggning. Nu är det functional foods som gäller - mängder av Omega 3 (fiskoljekapslar, linfrö, fisk, avokado, nötter osv.), antioxidanter i bär, grönsaker, gurkmeja, ingefära och grönt te, probiotika i både tablettform och i mat samt extra tillskott av B-vitaminer och magnesium. Inget raffinerat socker, vetemjöl och mjölk (annat än fil och yogurt med god bakteriekultur). Inte rött kött (förutom naturbetesköttet från Sjööarvs) och ett minimum av Omega 6-fettsyror som ökar kroppens inflammationer. Proteinerna får framförallt hittas i ägg, quorn, kalkon, kyckling, fisk och bönor. Kaffe är också tabu eftersom det stressar tarmen. Jag kör på samma kosthållning som Patrik medan ungarna addar t.ex. vanligt bröd istället för enbart råg- och havreknäcke.

Nu tar jag och ungarna en runda in till stan för en fylla på förråden på Coop. I eftermiddag blir det bak till kvällens tjejfest hos Marita. Foccacia på dinkel med rödlök och flingsalt och chokladfudgetårta. Unnar mig nog en liten spetsvinklig triangel av den mörka, fylliga ändå... Balans var ordet! ;)


Hå och hej!


Efter 4,2 mil
- målgång på Stockholms stadion 2010


(Det kan vara bra att veta att ALLA inlägg som mannen medverkar i, på bloggen eller för den delen statusuppdateringar på FB, har han läst och godkänt)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0