Sovmorgon

Ligger kvar i sängen som borde bytt beklädnad för länge sen. Är inte det bland det tråkigaste man kan göra, att byta sängkläder?

Det förhandlas om vem som ska gå upp och göra frukost. Patrik menar att han gjorde det förra helgen och det är delvis sant. Men jag hjälpte till, det gjorde jag... lite! Själv hävdar att jag gick upp och grillade kycklingklubbor och bake off:ade ciabattan kl. sju igår morse till fotbollsmatsäcken, och det ligger närmare i tid.

Det finns en störande aspekt som hindrar mig att ta klivet ur sänghalmen. Diskbänken ser ut som ett inferno och diskmaskinen är full, av ren disk. Det är inte mitt jobb, faktiskt... men det blir det om jag går upp! För jag kan inte njuta av en god söndagsfrukost i ett sunkigt kök.

Jag handlar och lagar all mat i det här hemmet (Findus oxpytt räknas nämligen bort, den lagas ej, den värms. Dessutom är det svårt att kalla pressade grå kuber av oidentifierbart innehåll, för mat). Ibland får jag förvisso hjälp av "Skalman" som är en fena på att ta sig an både räkor och potatis, om jag ber. Dealen sedan många år är att Patrik istället tar disken och gör fint på diskbänken. Det funkar för det mesta men det händer att den står kvar till morgonen efter, speciellt på helger. Och det är vid de tillfällena som sängen känns extra skön (för oss båda tydligen).

Liten Isak la sig i och fick mannen att ta klivet ur. Svårt att motstå en pappagris som vill ha frukost på momangen. Jag hör hur det diskar, skramlar och visslar, kanske är det dags för mig att träda fram och att duka upp den goda nu? Grapefruktsjuice, kaffe (vi har varsin sort), grahamsbröd med solroskärnor, rädisor, ostar och kokt ägg. Bäst att fylla på energidepåerna för sen blir det Kettlebell och Patrik har bestämt att vi ska springa både före och efter. Jag lyder bara order!

Ha en go söndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0