"Hitt-på-recept"

Piggar upp lilla tisdagskvällen med en tankestimulerande Treo, kaffe med mjölk och sportknäcke med skivad banan. Det där med knäckebröd är nåt alldeles speciellt. Minns ett visst barnprogram från 70-talet som om det vore igår. Det där om kroppen, maten och näringen, pedagogiskt så det visslade om det. Programledaren toppade knäckebröd med rårivna morötter. Mmm... fantastiskt gott! Sen knaprade han högljutt. Underbart! Gillade Manne också... som smaskade banan med frenesi och cyklade som besatt i fiktivt landskap. En sådan cykel ville jag ha!

Kan lika gärna fortsätta mattemat och bjuda på ett "hitt-på-recept" från förr-förra helgen. Bäst jag skriver ner, innan jag helt glömmer vad jag tjoffade i. En ytterst okomplicerad kycklinggryta lagades i de Älvåsiska köksregionerna, kanske med en smula afrikanska eller indiska smaker för den som önskar sätta etikett.

Jag ger mig i kast med en återskapning i tanken. Här kommer:

Kycklinggryta (så som jag minns den...)

Gul lök eller röd (kanske två)
1 stort äpple
1 tsk curry

Fräs ihop i neutral olja

Bryn bitar av kycklingfilé 1 kg
I med en krossad vitlöksklyfta
Salta och svartpeppra +
cayennepeppra, paprikapulvra och kaneldutta (varsamt)

Saften av en halv apelsin

Gojsa ihop med kanske en halv dl. tomatpuré
och Chicken fond "du chef" (en renare fond - äntligen!)

En trea grädde får gå i... kanske "mellan", för den som inte vill lägga på vinterhull
+
Russin (osvavlade ekologiska)
Torkade aprikoser (osvavlade ekologiska)
Katrinplommon (osvavlade ekologiska, såklart! ;)
cirkus 1/2 dl jordnötter
och slutligen en liten dutt äppelcidervinäger



Ris till det + skivade bananer + kokosflingor + isbergssallad + gurka (lite svala, smaklösa tillbehör passar, undantaget en god chutney)

Öl definitivt, eller vatten!



Kommentarer
Postat av: Gunilla

Låter gott!

2011-10-11 @ 21:44:27
URL: http://gunillaedding.blogspot.com
Postat av: Pia

Nostalgi verkligen! Gilar dina härliga inlägg!

/Pia

2011-10-30 @ 09:58:31
Postat av: Christine

Tack snälla! :)

2011-10-30 @ 10:26:26
URL: http://christinehenriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0