I köksregionen

På allmän begäran lägger jag ut några av familjen Henrikssons försommarfavoriter från det Älvåsiska köket.

Drinktilltugg

Den senaste tiden har våra bjudningar startats med en liten röra som vi första gången fick hos kära moster Liselotte. Att uppge källan är viktigt! ;)

Blanda Philadelphiaost med Creme Fraiche och finhackad rödlök. Exakta proportioner kan inte ges eftersom jag sällan lagar mat med mått, på det sättet. Täta avsmakningar ger garanterat bra resultat! Smeta ut röran på ett ovalt (gärna fiskformat) fat och toppa med löjrom eller ishavsrom (om man vill köra budgetvariant). Några gräslöksstrån på och en tesked i. Köp friterade tunnbrödsremsor i delikatessdisken (förslagsvis ICA Kvantum i Falkenberg) eller Crostini som också går bra. Låt gästerna själva skeda på lilla röran. Servera bubbel i champagneglas (inte nödvändigtvis äkta vara). Själv är jag överförtjust i härlig rosafärgad Cava den här tiden på året.



Makalöst goda!



MARQUES de MONISTROL (Cava rosé)



Rostad potatissallad

Nu följer ett välbeprövat recept på rostad potatissallad som är hittat i en Buffétidning någon gång för typ hundra år sen och som vi gärna återkommer till gång på gång. Som ni ser räcker receptet till ganska många, kanske 6 matglada eller 8 normalmatglada (jag gör ju alltid ganska mycket mat eftersom jag har en man som typ kan äta en halv ko själv).

Ingredienser

  • 2 kg färskpotatis
  • 4 salladslökar
  • 1 knippe rädisor
  • 2 buntar grön färsk sparris
  • 3/4 dl skuren gräslök
  • 1/2 dl grovhackad bladpersilja
  • olivolja och flingsalt

Dressing

  • 1 dl olivolja
  • 2 msk vatten
  • 2 msk vit balsam vinäger
  • 1 tsk timjan
  • 1 tsk salt
  • svartpeppar
Blanda samman dressingen. Strimla salladslöken och skiva rädisorna. Skala och koka sparrisen 2-3 minuter i lättsaltat vatten. Häll av och kyl genast i kallt vatten så den behåller sin gröna färg. Dela sparrisen på längden.

Sätt ugnen på 225°C. Picka potatisen, dela stora i halvor. Lägg i en långpanna på bakplåtspapper. Ringla över 2 msk olja. Vänd runt. Strö över 1 tsk flingsalt. Stek i ca 30 minuter mitt i ugnen.

Blanda potatis, lök, rädisor, sparris, gräslök och persilja. Häll över dressingen. Potatissalladen är godast lite ljummen!



Den rostade potatissalladen kan skymtas i skålen längst bort



Isaks Askentårta

Isak brukar då och då komma med förslag på olika fyllningar som han tycker skulle passa ihop och bli supergoda i tårta. Förslagen brukar vara mer eller mindre genomförbara. Den här tårtan som innehåller några av lill-killens favoritsmaker har vi bakat i några år till Askens sommaravslutning och tillika stora härliga tårtknytkalas. Egentligen är det väl ingen tårta direkt, men det har vi gjort den till! :)

Jag brukar baka en vanlig kladdkaka, men variant större (alltså ökade proportioner). Typ:

3 dl socker (ta gärna aningen mindre)
3 ägg
150 g riktigt smör (allt annat är förbjudet, ALLTID!)
1 dl kakao (OBS! Kolonialvara - extra viktigt att välja ekologiskt!)
2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker (äkta)

Smörj och bröa en springform. Smält smöret, låt svalna. Blanda ihop alla torrvaror i en liten skål. Vispa ägg och socker nästan "vitt" med elvisp. Rör försiktigt i allt det redan ihopblandade torra samt det ljumma smöret. Grädda mitt i ugnen, 175°, ca 22 min. Lurigt att veta när en perfekt kladdkaka är klar, men den ska inte ha satt sig i mitten utan fortfarande röra sig när formen tas ut.

Varför gör hon kladdkaka på kakao, tänker ni? Tja, ärligt talat har jag, precis som alla andra roat mig med dyr, mörk, "riktig" choklad men kan verkligen inte påstå att det blir så mycket bättre. Lägg pengarna på "riktig" choklad (med hög halt av kakaosmör) när det gäller toppingen istället t.ex. i glasyr, i fudge eller i form av riven choklad.

Låt kakan svalna. Lossa formens kant. Skiva över ett lager färska jordgubbar och täck med 3 dl vispad grädde (jordgubbarna skall vara helt gömda under gräddtäcket). Dekorera hur du vill. Sist grovrev vi 100 g vit kvalitetschoklad över hela härligheten. Marsipanrosor i mitten eller kanske en vacker ros från trädgården, giftfri till på köpet, hoppas jag... ;) Gräddspritsad kant är fint eller färska jordgubbar runt om. Kanske några mynta- eller citronmelissblad.



Hade ingen egen bild, men hittade en "laglig" på Flickr. Dekorationen får ni fantisera om... :)



De busenkla chokladkladdbakelserna från 9:ornas avslutningsfest kommer i ett inlägg längre fram, liksom den syndigt goda hallon/vitachoklad-pajen som jag bakade till dagens eftermiddagsfika. Låter det som att jag är en fena i köket? Hm... det är jag verkligen inte alltid ska ni veta. Jag kanske bara är hyfsat bra på att uttrycka mig... ;) Men att laga mat av goda råvaror är vansinnigt kul i vilket fall!

Kramar









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0