Run to the Hills!

Det sket sig med Tjejmilen. Jag väntande för länge med att anmäla mig, vilket resulterade i ett redan fullsatt lopp när jag väl fick tummen ur.  Hade gärna varit i hufvudstaden där här helgen, men hänger nog med mannen när han ska kuta Lidingöloppet istället (kan bli syftningsfel, men ni fattar...). Milloppet på Lidingö går av stapeln på söndagen, så det får vara. P föreslog 15 km istället med motiveringen att de sista 5 springer man på ren vilja. Japp! Om man heter Patrik... Heter man Christine, lägger man sig ner och dör! Ser fram emot en lovely helg i Stockholm med finaste och bästa vännen i världen, istället. Kärlek! Hoppas på teater också... "Huset vid Flon" spelas nämligen på Stadsteatern.

Ska springa Årstad-loppet idag, istället (nästan som Stockholm...), fast bara femman. Vågar inte en viss backe, fegisvarning! Kanske träffar rektor O. Vi brukar stråla samman där, när vi väntar på våra respektive. Ett år blev de vinnare i sina klasser båda två, vill jag minnas.

Kan ju vara bra med lite fysisk aktivitet eftersom jag under den gångna veckan hängett mig åt diverse frestelser och utvecklats till en fullfjädrad fikadrottning. Trädgården dignar ju som bekant av Malus Domestica och det är ju synd och skam att helt låta dessa förfaras.

Här bjuds ett recept från den Älvåsiska äppelrepertoaren:

Äppelpaj

Pajdeg:
100 g smör
2,5 dl vetemjöl special
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk vaniljsocker

Fyllning:
5 äpplen
Lite socker
Lite kanel
0,5 dl standardmjölk
1 dl creme fraiche
1 ägg
125 g riven mandelmassa

Tillbehör:
Vaniljglass eller vaniljgrädde

Gör så här:
1. Smält smör och rör ner mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker.
Tryck ut degen i en rund springform.
2. Klyfta de skalade äpplena. Lägg dem tätt i formen och strö över
socker och kanel efter behag. Vispa ihop mjölk, creme fraiche, ägg
och riven mandelmassa. Häll smeten över äpplena.
3. Grädda i nedre delen av ugnen i 200° ca. 25-30 min. Låt svalna.
Sikta över florsocker och servera med vaniljgrädde eller glass.




Ikväll blir det tonårskvalitetstid och Flismys, men om det vet hon inget än. Surprise! Både jag och P hade tänkt ut samma sak, utan att pratas vid. Synkroniserat liksom!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0