Hänt i helgen

Moderskapet och faderskapet avlade visit i helgen. Det gick bra, blev nästan inte trött på dem en enda gång. ;)

När de anlände i lördags eftermiddag, satt jag vid köksbordet i hallen (P målade ju kökstak) och var precis i färd med att publicera blogg-inlägget "Bitterfittan ;)".

Eftersom moderskapet har mycket bestämda åsikter (som hon gärna uttalar) om både Facebook och bloggande tänkte jag naturligtvis inte på att hon skulle slå ett getöga på skärmen när hon svepte förbi, men det var precis vad hon gjorde.

"BITTERFITTAN, står det så? Men, vad är det du läser?" frågar min ömma moder och stannar upp. Snabbt passerar en förvånad tanke om prydhet genom mitt huvud, men jag hinner inte svara innan... "DET ÄR EN BOK!", ropar faderskapet som plötsligt har fått en alldeles förträfflig hörselförmåga, där han slappar i soffan. "Ja, det är en bok... men det är också JAG", säger jag i ett försök att chockera. "Det är jag som skrivit om mig själv!". Leende muttrar hon något ohörbart och går iväg. Jag anar att hon för en gångs skull tycker att jag är insiktsfull ;)

Med sitt barnvaktsskap möjliggjorde moder- och faderskapet en mycket trevlig lördagskväll för mig och mannen. Den började med en fantastisk liten rosa hjortfilé alternativt rödtunga på Gustav Bratt. Patrik satt och log sitt allra mest hemlighetsfulla Mona Lisa-leende... åt att servitrisens förkläde lämnade en hyfsat stor glipa baktill, precis vid stjärten och att hon endast valt genomskinliga strumpbyxor under. Stackars tjej, hon var jättegullig och så, men man såg verkligen HELA rumpan! Genast kände jag, i heligt systerligt samförstånd att jag ville delge henne mannens upptäckt, men stopp och belägg, se det fick jag visst inte för honom! Hellre dog han eller nåt... Kanske kan man säga att vi har lite olika syn på det här med vad som egentligen är pinsamt. Jag lät mig hindras, för "husfridens" skull.

Lagom till att det var dags för den lilla hjorten/rödtungan att passera nedre magmunnen ut i tolvfingertarmen, tog vi en välbehövlig promenad på kullerstensgatorna i Gamla stan. Det där med historiska hus är ett gemensamt intresse och vi gottade länge och väl in oss i ett samtal om färgkulörer, linolje- och slamfärg, gammeldags ros-sorter, fönsterfoder, tidstypiska ideal och lokalhistorisk fakta. Vi stannade, njöt, beundrade... OCH förfasade oss över 60-talets brutala bygghysteri.

Naturligtvis, fick tidsoptimisterna sedan skynda på steget en aning för att hinna till Falkenbergsrevyn som var fantastisk och otroligt proffsig. Vilka fullfjädrade och mångfacetterade artister! Mest gillades den politiska satiren om borgerlig politik/utslagning av sjuka, kungahuset och fördomar om "utsockenes", som var en klockren känga till gemene mans invandrarförakt.

Igår på födelsedagen begav vi oss till kyrkan, högmässa och nattvardsgång. Med tillbaka fick vi dottern som befann sig i ett tillstånd av sömnbrist på grund av konfirmationsläger. Vi firade sedan min födelsedag med lax, skaldjurssås och små, kokta med dill. Isakgjord bananparfait till kaffet och Ballerina kladdkaka.

Ikväll kommer Patriks päron. Den här födelsedagen firas av någon outgrundlig anledning, ståndsmässigt, i dagarna tre! :)



Ha en skön dag, vänner!
/Tine






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0