Förnöjsamhet

Jobbdagar går, inga elever än men grovplaneringen är klar, sånär som på visst stoff och de examinationsformer som ska stämmas av med elevernas önskemål. So-kurserna är på en 1 termin och mycket ska få plats. Tempot kommer att bli högt. Den pedagogiska friheten är enorm och jag känner en ämnesmässig nytändning och längtan. Arbetslaget visade sig vara härligt. Det är lättsamt, personligt och spontant.

Lärare... bra och engagerade sådana, betyder allt! Felicia har åter igen bytt alla sina, detta sitt sista år i grundskolan. Jag har en numera unge som blir sedd, som längtar till sina lektioner och ser fram emot att få utmaningar. Superpedagogiska lärare i alla ämnen och lust att lära. Jag får uppriktigt sagt tårar i ögonen när hon lyriskt pratar om skolan, äntligen! Heja Söderskolan för att man tagit tag i problemen!

Nu stundar vilsamma trädgårdsvistelser bland dignande äppelträd, i mjukt ljus. Lugnet breder ut sig. Helgen som gick tillbringades stundtals där med ny skönlitterär bok. Häcken har blivit klippt, kanterna likaså och små polyantharosor har planterats.

Tjejkväll med mat, prat och rödvin hos Sabine i fredags och visit av mor och far i lördags. Far förbarmade sig och gav oss en Mieletvättmaskin. Förmodligen någon stenrik Tågaborgslady som ville bli av med denna till förmån för en likadan av senaste modell. Att de vid nyinstallation ber faderskapet "ta hand om" den gamla har vi haft nytta av under åren. Vidare fick vi två solstolar som moderskapet skulle byta ut. Inte alls vår stil egentligen, tänk Southfork Ranch i Dallas eller nåt... men sköna att slappa i sålänge - i väntan på de amerikanska däckstolarna i vitmålat trä som än så länge bara finns i mina drömmar.

I söndags hade vi mammaträff här. Trevligt! Jag hade bakat en enkel kaneldoftande äppelkaka som fortfarande var ljummen. Sandra hade med sig finfina sprättägg. Ungarna lekte och vi fick prata, prata, prata. På eftermiddagen åkte Putte och barnen på bio. Jag fick lovely ensamtid. Läste, såg ett UR-program och skrotade runt. Lagade biff stroganoff med lök, timjan och kantareller. Spröda rösti och hericots verts till det och jag fick en liten flashback till Österrike.

Idag har jag varit på kurs, inget nytt direkt men hyfsat intressant och god mat. Imorgon blir det favorit i repris. På kvällen får jag nästan klona mig. Isaks och min ridlektion börjar då. Mitt i alltihop ska jag hinna med ett föräldramöte på Söderskolan. Felicia som har något virus i kroppen och inte kan träna fotboll får ställa upp och supporta lillebror på hästryggen. Patrik är på avelsresa och kick-off. Nu börjar livet som ensamstående förälder i några dagar...



Mjukt ljus och duktig fotograf. Lillebror får också prova kameran.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0