Gammal och sprucken...

Ligger och studerar mina fötter, ingående. Minutiöst rena efter en eftermiddag på Klitterbadet, men ack så torra, spruckna och osmakliga, som min mors... väldigt lika faktiskt (måste ha begåvats med dåliga fotgener). Så där ser riktigt gamla fötter ut! Påminns brutalt om min egen dödlighet... Snart fyrtio, om tre år. Fyrtio, liksom! Jättegammalt... konstaterade Felicia när vi intog energi för att ladda om från gym och bad, till innebandy. Ja, så är det i alla fall, inget att göra åt det, bara att försöka göra det bästa av förutsättningarna. Kanske borde fila lite, på fötterna alltså, och smörja med den där Schollsalvan... anstränga mig en smula.

Att anstänga mig såpass att jag skulle ta klivet att se ut som en tolvåring nedtill, om ni förstår vad jag menar, är jag för gammalmodig för. Blir lika förundrad över detta nymodiga fenomen varje gång jag är på ett offentligt badhus. Vad är syftet med dessa obefintliga ickebuskar. En gles stackars tofs av tre hårstrån är på sin höjd sparad. De tre ensamma stråna är säkert klippta också. Porrstjärnor är vi allihopa, eller? För det är väl därifrån idealet kommer? Nej, minsann, lite heder har man kvar, född på sjuttitalet som man är ;) På vintern ligger inte min engångshyvel i farozonen för utbrändhet precis. Här ansades det fram något som i bästa fall skulle kunna kallas bikinilinje, några minuter innan avfärd till badhuset. Några tjejer tittade och viskade i duschen, jag märkte det nog. Låt dem viska! Kanske ses man som en raritet, ett utrotningshotat hårigt djur, en kvarleva och rest från det förgångna.

Beställde förresten nytt körkort häromdagen, förstod inte riktigt vitsen med det. Inte var det väl tio år sedan sist? Känns som igår. Sprang som hastigast in på Systemet samma dag, fick visa leg. Förr kändes det förolämpande, nu blir jag så nöjd, så nöjd. Om trettio är det nya tjugo, som det stod på den ombloggade (roligt ord som Felicia lärt mig) vitamindrycken jag svepte i gymmet, då måste väl fyrtio vara det nya trettio? Det bestämmer vi, tycker jag! Dessutom måste det ju innebära en fördröjning på ytterligare tio år, innan man ligger där med näsan i vädret, eller?

Puss på lilla nästippen!
/Christine

Goodbye... 26-åring!

Kommentarer
Postat av: F e l i c i a

VAD SKRIVER DU!?

2011-01-09 @ 22:34:04
URL: http://henrikssonfelicia.blogg.se/
Postat av: Christine

Haha... lilla pryda du. Skäms du över din gamla mor? Tur att du inte är med på mina lektioner om genus, då diskuteras mycket den här sortens ideal och normer. Lovar att skärpa mig, och skriva mer om blommor och recept, och sånt som anstår en kvinna ;)

2011-01-10 @ 10:25:24
URL: http://christinehenriksson.blogg.se/
Postat av: åsa

Skönt att det är fler än jag som gillar "70-talsbusken"!

2011-01-10 @ 10:42:55
URL: http://tulsaqueen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0