Kroppslig katarsis...

Förberedelse och mental laddning pågår. Inför vadå? Jo, jag känner en längtan och ett behov efter en ny detox. Sedan jag började med de här reningarna då och då, har jag mått så oförskämt bra. Delvis inspirerad av Ulrica Davidsson och Susanna Ehdin har jag skräddarsytt en egen detox som bygger på en i grunden vegetarisk kost med inslag av vissar ostar, såsom chevré, hallumi och feta. Sparsamt med vitt kött (kyckling), keso, räkor och ägg - högvärdiga proteiner, har jag lagt till för att inte tappa muskelmassa.




Det tar ett par dagar innan kroppen har ställt om till en mer asketisk livsföring och de dagarna kan vara jobbiga, men sen går det som på räls. Jag blir klar i tanken, slipper huvudvärk och socker- samt koffeinberoende. Dessutom går jag på köpet ner nåt kilo i vikt, beroende på detoxens längd och tro det eller ej men huden blir mjuk och får en annan lyster.

Av egen erfarenhet har jag fått erfara att hård träning under detox skall undvikas, kroppen har helt enkelt inte tillräckligt med energi till det. Risken är väl annars att kroppen hämtar energi ur muskelmassan och det vill man ju inte. Min dumhet i våras var att medverka i ett military fitnesspass samtidigt som detoxen. En billig fylla, kan man säga! Promenader och lagom pulshöjande aktiviteter såsom lätt gympa, jogging, poweryoga, lätt styrketräning med hantlar och egen kroppsvikt är okej, får igång en lagom svettning och bibehåller muskelmassan.

Jag väljer hellre att fokusera på allt som jag får äta och dricka än det jag ska undvika. Jag äter också mindre men oftare för att inte belasta systemet fullt ut (på köpet krymps magsäcken), framförallt äter jag lättare - ursprungligare! Vanligt VATTEN finns i kranen och varje måltid börjar med ett glas smaksatt med färsk pressad citronsaft.

Nu ska jag bland annat fylla skafferi och kylskåp med: mandlar, valnötter, linfrön, olivolja virgin, kallpressad rapsolja, avokado, morötter, kål, färska rödbetor, sallad, gurka, melon, frusna hallon, grapefrukt, själkselleri, äpple, oliver, rödlök, vitlök, linser, mineralsalt, naturliga buljonger, färska kryddor, chili, ingefära, krossade tomater, bovetegryn, quinoa, grönt te, rooibos te, katrinplommonjuice. Naturligtvis väljer jag i första hand ekologiska råvaror utan rester av kemiska bekämpningsmedel, men säsongsanpassningen får stå tillbaka under de här dagarna.


Det jag inte fokuserar på men som ändå kan nämnas om ni skulle vilja hänga på, är att under 7-10 dagar utesluta följande:
komjölk, rött kött, spannmål, socker, mättat fett, onaturliga E-tillsatser, alkohol, huvudvärkstabletter, koffein, hårt tillagad mat (grillning, fritering), halvfabrikat/snabbmat samt stärkelserika- och snabba kolhydrater, för mycket frukt eftersom det ger blodsockerhsvängningar och har jäsande effekt (bär är bättre).

Tillskott som jag äter upptill: Kalcium/D-vit. tabletter, Kyäni - antioxidanter av bär, fiskoljekapslar (Eskimå 3)

På torsdag mjukstartar jag, för att göra små uppehåll (bortbjudna) två kvällar under helgen. På måndag - fredag nästa vecka, kör jag för fullt. Häng gärna på!


Christine :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0