Mjölmat och rårivet...

Jaha, då var det dags att inleda mjukstarten av detoxen imorgon. Torsdag, fredag och nästa veckas dagar blir det matlåda till jobbet, lika bra det... matlistan visade inga höjdardagar på skolmatsfronten precis. Jag sticker inte under stol med att jag tycker att skolmaten är både tråkig och smaklös. Det kanske inte upplevs så moget och pedagogiskt av en lärare att tycka så eller Gud bevars uttala det, men jag står för det. Samma rårivna morötter och samma vitkålssallad dag ut och dag in, samma hel och halvfabrikat, samma mjölmatsbukfylla och samma gamla maträtter, på längden på bredden och på tvären... Idag var det nåt FB-uppror mot skolmaten, någon slags tyst strejk som ingen verkade ta nån vidare notis om. "Vi kan inte påverka skolmaten på nåt annat sätt", sa ungarna. Tragiskt, men jag förstår dem och önskar dem mer elevinflytande. Hur lätt är det att koncentrera sig när magen skriker? Nej, lyssna på ungarna, låt de vara med och påverka! Det finns jättemånga goda exempel på att det faktiskt går att förändra, men viljan måste först och främst finnas. Laga mat från grunden, låt ungarna praoa i köket, känn yrkesstolhet genom riktig matlagning och våga testa nytt!

/Christine

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Håller med dig om detta! Ge eleverna mer inflytande PÅ RIKTIGT!

Det finns massor av idéer och fantastiska lösningar som kommer fram när kreativitet och glädjefyllda aktiviteter släpps in i skolan.

2011-01-20 @ 09:20:42
URL: http://gunillaedding.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0