Morgonstund har guld i mun

Eller ja, förmiddagen kanske jag ska skriva... Sov länge med lille Isaks varma och klena kropp i sängen jämte. Han kom in i vårt sovrum kl. 7.00, ungefär i samma veva som tonåringen började husera runt i huset, sedan somnade han om och sov som en stock till kl. 10.00. En sömntuta av stora mått som kräver sina elva timmar!

Barn ska sova när vuxna vill, har varit vår devis ända sedan småbarnstiden. Kanske kaxigt sagt, men det har funkat. Att jag har haft "maten i sängen" uppemot ett års tid, har säkert underlättat samt det faktum att båda barnen sover extremt djupt.

Varje morgon väcks jag av hårdrock, det har jag gjort varje dag i snart tjugo år. Jag vaknar direkt, ingen annan, inte ens den som ska vakna - alltså Patrik ;) Mobilen ligger i lilla hallen utanför vårt sovrum av den enkla anledning att Patrik måste ta klivet ur sängen, annars stänger han av och somnar om. Barnens rum är grannar med samma hall och de sover också med öppna dörrar.

När jag har buffat upp Patrik för att stänga av oväsendet, somnar jag om på en sekund, som tur är. Borde nästan få diplom eller nåt ;) för alla nätter under årens lopp som mjölkroboten ringt och larmat, ibland upp till tre gånger/natt och jag har vaknat och väckt, vaknat och väckt... den som ska upp.

Med beprövad erfarenhet konstaterar jag härmed att djupsovande är ärftligt. För egen del har det inneburit både fördelar och nackdelar. Det ena har liksom sanktionerat det andra. Både dåligt sovande barn OCH robotväckningar/tidiga ladugårdsmorgnar, hade varit en svår kombination att uthärda. Numera kan vi dock lägga robotlarm till handlingarna eftersom en ny era har inträtt. Nytt jobb och en ny sorts fritid! Lite sorgligt är det för Patrik, förstås. "Hans tjejer" har flyttat till Öland. Förresten har han föreslagit semester där i år... ;)

Idag är jag LYXHUSTRU, ett epitet som vessigebon A Leander har lanserat åt mig ;) Det har hängt med sedan högskoletiden. Är det några fler i byn som är lediga måndagar? Vi kanske kunde slå oss ihop och få till en alldeles egen TV-produktion: "Vessigefruar" - en serie om shopping, skönhet, träning med PT, umgänge, restaurangbesök och allmänt piff. Eller nja... förresten, kanske snarare om "shopping" på ICA, vardagsmatlagning, trädgårdsarbete, toalettstädning, men också det bästa av allt - TID med barnen!

Idag ska jag och Isak till Vallarna och där ska vi klättra i tallarna! Trallala...

Ha en riktigt skön måndag!
/Christine

En bild från i fjol, vid ungefär samma tid som nu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0