Nytt på hemmafronten...

I går var en kanondag på jobbet. Alla lektioner, (fredagen är "en undervisningens löpande band-dag", för mig) var sådana som jag på små lätta moln svävade ut ifrån. Medryckande, samspelande och med glimten i ögat! Oj, vad mina 8:or i svenska är duktiga i flödesskrivning!

Första passet: vikarie i biologi åt no-läraren. En helt oförberedd lektion om matspjälkning, som slutade med att jag bröt ihop i ett hörn... NÅGON dvs. Felicia, kapade JUST min dator när den lämnades utan uppsikt i sisådär en halv sekund. Texten i kursiv stil skrevs av henne om någon undrar...

Nej, jag bröt visst inte ihop utan fick till en hyfsad lektion om näringsämnen, antioxidanter, näringsupptag, enzymer, "restprodukter" osv. Vilken tur att "viket" inföll under tema mat... kunde t.om. dra paralleller till idisslares matsmältning (även om det var ett tag sedan jag dissekerade komagar). Måste ta tillfället i akt och slå oss i A-spåret för bröstet. Vi sätter nämligen ett värde i att inte ha några lärarlösa lektioner. Även när det krisar försöker vi lösa undervisningen - självklart, för elevernas bästa!

Igår kväll bakades en enorm pizza med deg av bl.a. dinkel och lite durumvete. Toppingen bestod av mozarella, lufttorkad skinka, kronärtskockspuré, körsbärstomater, skogssvamp, rödlök, basilika och ruccola. Ett billigt men mjukt rött i glasen, förresten samma som jag sippar på nu ;)

Av någon underlig anledning sammanfaller det så, att gårdagens och dagens kvällsmat Bookmaker toast, har en gemensam nämnare. Den nämnaren heter ANNA - finast och bäst och gulligast i den här världen! Hon är min allra, allra bästa vän och dessutom fantastiskt duktig på att laga mat, ska ni veta! Hennes aioli kan man dö för! :) Det är inte bara kvällens vin som har en sentimental effekt utan faktiskt så det är, rakt upp och ner! Det också så, att det är hon som introducerat dessa båda rätter, pizza på Annas vis med gigantiskt mycket fyllning samt Bookmaker toast med aioli istället för bara äggula. Misstänker att moderskapet Birgit och systern Åsa, också har ett finger med i spelet någonstans... Birgits mat har vi haft ynnesten att njuta av varje sommar och Åsas (och Jörgens) ska vara något i särklass har jag hört ryktas om... ;)

Idag begav vi oss till Klitterbadet, mannen, lillen och jag. När vi väl kom fram var det ont om parkeringsplatser. Patrik frågar då helt allvarligt hur jag mår idag. "Jo tack, jag mår väl bra", svarar jag per automatik (aningen förundrad över frågan). "Synd", replikerar han. "Annars kunde vi ställt oss på handikapparkeringen!" Så är livet med en clown! ;)

Innan affärerna hann stänga och innan Patrik hann säga "U", för att få upp Isak från böljan blå, var jag redan inne i stan och köpte jeansklänningen från Esprit som jag länge gått och grunnat på, i alla fall sedan förra veckan... Härmed ska jag byta stil, från Holly Hobby till Tuffe Viktor, typ! Fast Tuffe Viktor i fodral...



Må gott alla godingar!
/Inis

Ps. Hur ska vi överleva denna lördagskväll? Isak deklarerade precis att hans pussar har tagit slut... Ds.


Kommentarer
Postat av: anna

Vad du är gullig, darling! Tack. Du är själv en mästare i köket och inte minst, den allra bästa och finaste av vänner! puss

2011-03-20 @ 10:58:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0